Dlaczego statki poruszają się tak powoli


Jest całe mnóstwo rozmiarów i typów jednostek pływających. Od motorówek po jachty; od olśniewających białych statków wycieczkowych po masywne, toporne transportowce i tankowce. Jednak wszystkie łączy jedna rzecz: ich osiągi są nieproporcjonalnie niskie biorąc pod uwagę wysoką moc silników. Rzeczywistość jest odwrotnością oczekiwań: duży liniowiec przemierzy Ocean Atlantycki w tydzień, a statek transportowy spędzi na tej samej trasie ponad 2 tygodnie. Dla porównania, przeciętny odrzutowiec pasażerski przeleci z lotniska w Europie Zachodniej do Nowego Jorku raptem w 8 godzin. Dlaczego zatem statki w ogóle pozostają w użyciu, skoro samoloty są o wiele szybsze? Czas: Ładowność statków 1:02 Największy transportowiec na świecie 2:03 Co utrudnia statkom poruszanie 3:00 Gruszka dziobowa 4:45 Szybkie statki wycieczkowe 5:41 Jak złapać pirata 6:21 Naturalny limit prędkości na morzu 7:06 #statki #łodzie #jasnastrona Streszczenie: Żaden samolot nie udźwignie tysięcy ton ładunku. To samo z ilością pasażerów – niektóre statki zabierają na pokład ponad 5 000 osób! Ogólnie rzecz biorąc, statki są powolne, ponieważ nie ma potrzeby, aby były szybsze. Poświęcają prędkość na rzecz ładowności. Silniki dużych statków to potężne kolosy zajmujące całe pomieszczenia i pochłaniające tony paliwa dziennie. Aby utrzymać się w powietrzu, samolot musi zachować odpowiednią prędkość, a zatem powinien unikać chmur. W przeciwieństwie do samolotu, który może po prostu ominąć przeszkodę, statek bezustannie brnie przez otoczenie wywołujące tarcie i spowalniające ruch. Opór wody jest tak duży, że pocisk wystrzelony w wodę zatrzyma się już po 30 metrach. Dlatego właśnie statki potrzebują więcej mocy, żeby się poruszać Na burcie dużego statku umieszcza się linię pokazującą przewidywany poziom zanurzenia kadłuba. W tej kalkulacji bierze się jednak pod uwagę tylko ciężar samej jednostki – jeśli statek wypełniony jest po brzegi ładunkiem, będzie rzecz jasna zanurzony głębiej. Większość nowoczesnych jednostek posiada tak zwaną gruszkę dziobową. Jest to walcowate zgrubienie w dolnej części dziobu. Dzięki temu nowoczesne statki nie generują fal i nie są przez nie spowalniane. Łódź o tajemniczej nazwie WP 18 Special Forces Interceptor wygląda jak wyjęta z filmu science fiction. Przełomowa konstrukcja sprawia, że łódź tnie fale z prędkością 65 węzłów, czyli prawie 120 km/h. Obsesja prędkości leży chyba w ludzkiej naturze. Stąd też ekstremalny projekt łodzi firmy Mystic Powerboats: Mystic C5000. Mystic rozwija maksymalną prędkość ponad 400 km/h. Jeśli nawet to dla was za mało, mam złą nowinę: dużo szybciej raczej się nie da, ponieważ byłoby to zbyt niebezpieczne. Wygląda na to, że 482 km/h to póki co nieprzekraczalny górny próg szybkości na morzu. Muzyka: Epidemic Sound Użyte materiały (zdjęcia, filmy i inne) pochodzą z: ___ Subskrybuj Jasną Stronę ___ Zasubskrybuj nasze kanały: 5 minutowe Sztuczki 5 MINUTOWE SZTUCZKI dla DZIEWCZYN 5 MINUTOWE SZTUCZKI dla DZIECI PRAWDZIWE HISTORIE Dlaczego statki poruszają powoli
Film osadzony źródło: https://www.youtube.com/channel/UCy1x3Lo-F42zaNfRAvrV-iw


JASNA STRONA ciekawostki

JASNA STRONA ciekawostki

Historia kanału JASNA STRONA zaczyna się w dniu 2018-11-27 08:08:58.
Kanał od czasu założenia nagrał już, 953 filmów przez okres działania kanału
filmy zostały wyświetlone 227204201 razy.
Aktualnie kanał śledzi ponad 1150000 użytkowników.