ODKRYJ PRAWDĘ O OPORACH SSANIA W SILNIKACH BENZYNOWYCH! - Profesor Chris


Witajcie! W dzisiejszym vlogu zagłębiamy się w temat przepustnicy i strat pompowania w silnikach benzynowych. Omawiamy, dlaczego przepustnica bywa nazywana \"wrogiem\" silnika oraz jak nowoczesne systemy, takie jak Valvetronic (BMW), Valvematic (Toyota),
Komentarze:

@aklinika3017: Co za złom?
@grzegorzkowalski902: Trzymaj się profesorku jest dobry wykład a kiedy zaliczenie może jakiś termin zerowy. Pozdrawiam
@aklinika3017: Czyli poziom uchylenia zaworu zmienia sie w zaleznosci od obciążenia. Od sredniego obciazenia valvetronic przestaje regulować?
@jaromirglazer666: Roznica jest jeszcze w tym, że w przypadku zastosowania zmiennych wzniosów jest montowana vacuum pompa do prawidlowej pracy choćby systemu ABS. I wielu ludzi się dziwi po co vacuum pompa w wolnossącym benzyniaku. A tu wszystko ładnie wyjaśnione.
@mateuszkaszewski8801: Moim zdaniem przez uchylanie się zaworów niweluje się vacum w kolektorze ssacym silnik ma po prostu lżej
@szymonszabelski: Dla mnie, jako laika z jakąś tam wiedzą, takie łopatologiczne wytłumaczenie zadziałało. Dzięki Profesorze za trud, wysiłek i czas poświęcony abym był troszkę mądrzejszy!
@piotrzurawski8346: Profesorze, gratuluję. Kolejny wspaniały przewód habilitacyjny. Jestem pod wrażeniem. Wyrazy uznania.
@haczyk84: Pierwszego nie oglądałem, ale pojedyncze jednostki miały dobry pomysł, jeśli w skrzyni będie podobne -0,7 co w kolektorze, to będzie podobny efekt - z obu stron tłoka podobne ciśnienie, więc niewielki opór ruchu.
A ile jest praktycznie w skrzyni, to ja nie mam pojęcia, nigdy nie mierzyłem.
@dawidkrawczyk9330: Profesorze, teraz proponuję wykonać testy empiryczne i wykazać tym samym, że zmienny wznios zaworów zmniejsza opór pracy silnika.
@Elvisek90: Chrisie, nagrywaj trzeci odcinek!!! :-D Jak już rysujesz ten wykres oporu w funkcji suwu ssania, to na dolnym wykresie nie powinieneś na początku narysować poziomo oporu = 0 przez chwilę (czy tam np. -0,2 bo lekko uchylony zawór stawia opory), a dopiero potem wzrost oporu do końca suwu ssania?
Ogólnie podsumowując całość wywodów o przepustnicy, to praktyka pokazuje, że korzyści ekonomiczne tych wszelkich systemów sterowania zaworami są trochę przereklamowane i na pewno to nie daje 20% oszczędności. Mam w Bravo II silnik 1.4 MultiAir 140 KM. Ten motor bazuje na 1.4 T-Jet i w zasadzie to różni ich tylko głowica i sterowanie zaworami ssącymi. Z dziesiątek a nawet setek raportów spalania jakie znalazłem, wynika, że MultiAir spala niecałe 0,5 l mniej na 100 km przy wartościach rzędu 8 l/100 km, co daje max 6-7% różnicy. Już pomijam ile kosztuje moduł MultiAir w razie awarii...
Większe różnice ekonomii tych nowszych silników często są związane dodatkowo z zastosowaniem wtrysku bezpośredniego i dłuższych przełożeń skrzyni biegów.
@tadek65: Byłem łape wbiłem i Profesora Pozdrowiłem
@waclaw.sternal: Tam właśnie powinna iść ekologia. W realne i korzystne rozwiązania, a nie w ten absurd, który nam się pcha teraz.
@Smok_HB: ??? Dzięki Profesorku za poświęcenie
@gif.1968: Obstawiałbym jednak aby w skrzyni korbowej było delikatne ciśnienie+ gdyż wtedy nie zachodzi zjawisko "wysysania" wtrysku paliwa (jakiejś jego części) przez pierścienie do skrzyni korbowej przed jego zapłonem co skutkuje rozrzedzeniem (przez to paliwo) oleju silnikowego. Czyli wtrysk paliwa jest w pełni wykorzystany dla uzyskania energii. Więc membrana odmy powinna być solidnie przyssana przez dolot. Pilnuję tego w mojej Zafirze 1.8 benzyna Z18XER 140KM DOHC i spalanie mam mniejsze od tego co deklaruje producent. Na początku kiedy kupiłem to auto membrany odmy w ogóle nie było więc "pod tłokami" ssało na maxa i do oleju szło mnóstwo paliwa - po krótkim przebiegu olej śmierdział benzyną.
@rudirudi-mu5dc: Profesorze prosze dalej takie filmiki, bardzo dobrze wyjasnione tematy ...???
@RallyBasher79: opory ssania szczesciem zwiazku
@marianprzeradowski2747: Weszła benzyna do cylindra. Rozejrzała się. I rzekla: o curva ale tlok. I wyszła. Wówczas Volviaczek dostał NIUTA I poszedł na koło. I to był koniec vlogaska
@mistycznydzik2810: W dzień nie szukaj gniazd one nocą ssą oooo
@patrolmostwanted: Tłoki są zadowolone, a temat jest wyczerpany :)
@profesorchris: Niech ktoś mi jeszcze raz powie że są potrzebne merytoryczne vlogi… film bije rekordy braku wyświetleń jest gleba totalna.
Film osadzony źródło: https://www.youtube.com/watch?v=4wqThecBxxo