Sprężone powietrze zamiast turbo? Sprawdźmy ten mit! - Profesor Chris


Doładowanie silnika z butli? Sprawdźmy to naukowo! Czy można doładować silnik spalinowy powietrzem z butli? A może… czystym tlenem? W tym odcinku rozprawiam się z nietypowym, ale często powtarzanym pomysłem, który pojawił się w komentarzach pod moim wc
Komentarze:

@jarosawgniewisz5001: Zasilacz silnik z beczki szambiarki?
@Mike_Knock: Chrisie, kiedy film o Data Act 5?
@XauSex: Chris chyba siłka weszła, co?
@milek124: A moze by doladowac żuka kompresorem mechanicznym i zrobic kilka testow, jak to dziala? ;)
@cleaner1317: N/A - not available lub not applicable
NA - North America lub naturally aspirated
?
@progaz6951: Co !? ?? Nie pomyślałem nigdy w życiu !
@mateuszgaj1136: A nitrometan?
@tomasz-5: To jest WYJAŚNIENIE, a nie SPRAWDZENIE. Wyliczenia są superanckie, tylko założenia błędne. Załóżmy że mamy gigantyczną butle, reduktory, zawory itp. Zasilamy silnik powietrzem z tej butli, przez minutę - wszystko działa idealnie. Następnie odpinamy butlę, montujemy do silnika sprężarkę rootsa, uruchamiamy i znowu silnik przez minutę działa idealnie. Według Twoich założeń, w pierwszym przypadku przez silnik przepłynęło dwa razy więcej powietrza. Że co proszę? Silnik nie będzie wiedział skąd ma powietrze, w obydwu przypadkach będzie "aspirowany"' więc sam nie "zaciągnie" i w obydwu przypadkach zużyje tyle samo powietrza.
O ile rozumiem, takie "turbo" ma działać chwile. Nie minutę, bo.... po kilku sekundach będziesz miał setkę, po 15 sekundach... 150km/h? Fajnie się to tłumaczy widzom w oparciu o 60 sekund, ale to bez sensu. Po 59 sekundach...przy 250km/h trzeba uciąć lusterka, zasilikonować szpary w drzwiach, a nie "boostować" silnik.
Jeśli sprężarka Rootsa o "mocy" 3kw (dobrze pamiętam moc?) daje radę przez cały czas zaopatrywać silnik w powietrze, powtarzam JEŚLI, to sprężarka tłokowa o "mocy" 1kw potrzebuje na to samo 3 razy więcej czasu więc musi mieć butlę. Jeśli kompresor warsztatowy 1kw "nabije" ci butlę w minutę, to masz w nim tyle samo powietrza co da Ci 3kw-towa sprężarka rootsa w 20 sekund. Kompersor i butle już masz, rób testy, nie wyliczenia. Moim zdaniem problem polega na tym, że sprężarka rootsa nie wyrobi z tą ilością powietrza którą liczyłeś. Na średnich obrotach będziesz miał "kopa" a na niskich - 3kw staną się problemem, na wysokich - problemem będzie brak wydajności.
3kw- są problemem. "domowe" tanie silniki kończą się na 2kw, tanie przetwornice 12->230 na 1kw, a silnik 12v 3kw pociągnie przy starcie 500A, potem 250A. Może jednak dmuchawa, albo dmuchawy napędzane dwusuwem? albo koncentratory tlenu z kategorii tlenoterapia.
@jacekdobrowolski9115: Profesorze, ale zrobić eksperyment z silnikiem zasilanym czystym tlenem to nie dałbyś rady. ?
@krzysiek407: Można wykorzystać zbiornik LPG.
@tatianaomalenko8914: ?
@mortosspl: Trochę na siłę obalony i tylko w teorii. Takie mocne 2-. Pora na konstrukcję, gdzie ten boost zostanie użyty. Wtedy zobaczymy czy rzeczywiście to działa lub nie. Na co komu minuta pracy na 6k rpm ? By do 300 się rozpędzić? Auto ma generować maksimum mocy przez kilkanaście sekund rozpedziania czy wyprzedzania
@mbwrobel: Jednym barem przez minutę to się bardzo nie doładuję: na najwyższych obrotach zdążę co najwyżej dwa piwa wychylić ?
@majisterinjinier610: To teraz weź doladnowany silnik benzynowy i zrób film jak przerobić doładowany silnik na wolnossący ?. Taki anty tuning. Tego jeszcze nie było ;-)
@wlodilomiser9051: Panie Krzysztofie, podał pan zużycie przy 6000 obr/min, to raczej są obroty maksymalne , z reguły jeżdzi się na mniejszych, podobnie wersja turbo, w tym przypadku max. moment obrotowy jest osiągany przy jeszcze niższych obrotach. Natomiast jako typowego Kowalskiego zaskoczyła mnie ilośc powietrza niezbędna do pracy silnika spalinowego. Jeśli w ciągu minuty czasu silnik zużywa 6000 l powietrza, to ilośc spalanego powietrza przez silniki spalinowe całego świata jest GIGANTYCZNA, jak to się ma do całego wolumenu powietrza w ziemskiej atmosferze ? Czy jest możliwe że to zużycie jest zbyt duże i NATURA nie jest w stanie zrekompensować ubytków, czy takie gigantyczne zużycie powietrza może mieć wpływ na ziemski klimat ? Mam na uwadze wzrost średniej temperatury na Ziemi , te zmiany nasiliły się w ostatnich latach, pewne trendy światowe ( motoryzacja) w olbrzymi sposób nabrały przyśpieszenia w ostatnich dekadach czasu, mam na myśli populacje gigantów demograficznych (Indie, Chiny czy chociażby Afrykę). Pozdrawiam.
@osikowiczpawe2715: Tlenem z dupy. Jak chcecie moc kupcie tesle sresle.
@przyczepkiogrodowe: Co to za koszulka?
@MrSebok1234: To było jasne jak budowa cepa, w końcu jakiś techniczny odcinek, ale spodziewałem się więcej ... tam gdzie był koniec powinno być jeszcze coś ...
@zuki6655: Był sobie taki samochodzik, który się nazywał Ford Focus WRC 03 (dziedzina motorsportu). Ten samochodzik miał pod tylnym zderzakiem tytanowy zbiornik, który był pompowany co prawda szprychą, ale do jej maksymalnego ciśnienia. A później to zakumulowane ciśnienie oddawał do kolektora ssącegogo dzięki czemu silnik można było zasilić większym ciśnieniem powietrza niż na to pozwalała regulaminowa zwężka. To oczywiście nie wpisuje się 1:1 w sytuację zaaranżowaną przez Chrisa, ale pokazuje, że takie próby były, są i będą i często ich istota jest dużo bardziej zaewaluowana przez inżynierów!
@cefalloid: A może użyć z butli z tlenem? Ale by silnik miał kopa na tlenie :)
Film osadzony źródło: https://www.youtube.com/watch?v=SAv5guyh3q4